تعدد حسابداری و اهداف آن عملاً برای تهیه و فراهم آوری اطلاعات با استفاده از معیارهای اندازهگیری فرآیندهای اقتصادی در طول دورههای مختلف و برای ذینفعان مختلف، متعدد میباشد بطوریکه بر همین اساس رویکرد حسابداری مالی به صورت گذشتهنگر و برای تهیه و تنظیم اطلاعات جهت تصمیمگیری کاربران و ذینفعان خارج از سازمان واحد تجاری میباشد.
این در حالی است که حسابداری مدیریت به مدیریت در ارائه حوزه عمل بیشتر در بکارگیری بهینهتر از اطلاعات برای ترسیم چشماندازهای مدیریت یاری میرساند چرا که این اطلاعات مورد نیاز میباشد و بمنظور اطمینانبخشی از برنامهریزی، کنترل، ساماندهی و تصمیمگیری صحیح حسب توابع در اختیار و در کنترل میباشد.
از طرف دیگر حسابداری مالی با استفاده نمودن از اطلاعات واقعی حقایق زمان را در جهت مسیر تکامل و حرکت رو به جلوی شرکت نشان میدهد اما عملاً این اطلاعات نشانی از دلایل و عوامل شکل گرفتن حقایق تحصیلی را نمیدهد.
بنابراین نتایج بدست امده از حسابداری مالی را میتوان با کمک از مبانی حسابداری مدیریت مورد بهبود و اثربخشی بیشتر قرار داد. در مقابل حسابداری مالی عملاً اطلاعات حسابداری مدیریت ماهیت هنجاری ندارند اما برعکس اطلاعات حسابداری مدیریت در جهت ایجاد جهتگیریها و ایدههای آیندهنگری امری عملی و بدیهی میباشد.
حسابداری مدیریت یا مدیریتی:
حسابداری مدیریتی بر لزوم استفاده از اطلاعات حسابداری برای مدیران در سازمانها، جهت مهیا کردن آنها برای تصمیمسازی کسب و کار آگاهانه تأکید دارد که به آنها اجازه میدهد تا مکانیزم کارکردهای کنترل و مدیریتشان را بهتر تجهیز نمایند.
در مقابل در برابر اطلاعات حسابداری مالی، اطلاعات حسابداری مدیریتی این خصوصیات را دارند:
• در درجه اول ماهیت نگاه رو به جلو دارند، بجای تاریخی
• در درجه دوم برای پشتیبانی از تصمیمگیری بطور کلی مبتنی بر مدل با درجهای از انتزاع هستند، به جای مبتنی بودن بر مورد خاص
• در درجه بعدی برای استفاده در سازمانها طراحی شده است و در نظر گرفته شدهاند، بجای اینکه برای استفاده ذینفعان، بستانکاران و قانونگذاران در نظر گرفته شده باشند
• همچنین معمولاً محرمانه بوده و توسط مدیران استفاده میشود تا گزارشگری عمومی
• نهایتا با ارجاع به احتیاجات مدیران محاسبه میشود و اغلب توسط سامانههای اطلاعات مدیریت استفاده میشود نه با ارجاع به استانداردهای عمومی حسابداری مالی.
تعریف:
آیفک از تعریف مدیریت مالی سازمانی از سه حوزه گسترده استقبال کرده است : حسابداری بها، تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد، برنامهریزی و پشتیبانی از تصمیمگیری.
به گفته انجمن حسابداران خبره مدیریت (CIMA)، "حسابداری مدیریت فرآیند تعریف، اندازهگیری، تجمیع، تجزیه تحلیل، مهیاسازی، تفسیر و تبادل اطلاعات مورد استفاده مدیریت جهت برنامهریزی، ارزیابی و کنترل یک واحد تجاری و جهت اطمینان از استفاده مناسب و پاسخگویی به منابعشان میباشد. بر این اساس حسابداری مدیریت همچنین تهیه گزارشهای مالی و همچنین اطلاعات مالی را نیز برای گروههای غیرمدیریتی مانند ذینفعان، بستانکاران، سازمانهای قانونگذار و مراجع مالیاتی را شامل میشود.
مؤسسه حسابداران رسمی امریکا (AICPA) اینطور بیان داشته است که حسابداری مدیریت در عمل به گسترش در سه حوزه زیر میانجامد:
. الف ) مدیریت راهبردی- ارتقای نقش حسابدار مدیریت به عنوان یک شریک راهبردی در سازمان
• ب ) مدیریت عملکرد- توسعه عملکرد تصمیمگیری کسب و کار و مدیریت عملکرد سازمان
• ج ) مدیریت ریسک- مشارکت در چارچوبها و شیوهها برای شناسایی، اندازهگیری، مدیریت و گزارشگری ریسکها و دستیابی به اهداف سازمان
موسسه حسابداری افشار محاسب البرز مجری انواع خدمات حسابداری در کرج
موسسه حسابداری افشار محاسب البرز ارائه کننده بهترین خدمات حسابداری در کرج ، امور مالیاتی در کرج ، حسابرسی در کرج و خدمات آموزش حسابداری در کرج دارای اعتبار حرفه ای بالا در میان تمامی موسسات حسابداری کرج ، موسسات حسابرسی کرج و شرکتهای حسابداری کرج