کرج ، خیابان طالقانی جنوبی ، ابتدای لاله9 ، ساختمان کاشانی
09127691518
ارتباط با ما | 18الي 9

چرخه عملیات حسابداری فرآیند جامع ضبط و پردازش تمام معاملات مالی یک واحد تجاری از زمانی که معامله بوقوع می پیوندد میباشد . از اصلی ترین وظایف یک حسابدار، شناخت کامل و  پیگیری مستمر چرخه عملیات حسابداری بصورت کامل از ابتدای تا پایان دوره مالی میتوان اشاره نمود. این چرخه در هر دوره مالی حالت تکرار شوندگی داشته و تا زمانی که یک شرکت در کسب و کار باقی بماند بصورت لحظه ای و مرتب با چرخه عملیات حسابداری ارتباط خواهد داشت.

چرخه حسابداری چیست ؟

در واقع چرخه عملیات حسابداری را میتوان به یک مجموعه از مراحلی تشبیه نمود که در فرآیند ترجمه رویدادها و مراودات مالی یک واحد تجاری به زبان تجارت یعنی حسابداری بصورت پیوسته و منظم همانند یک فرآیند سیستمی با یکدیگر در تعامل و همکاری میباشند.

این عملیات شامل تمام مجموعه حسابها و عملیات بدهکار و بستانکار ( دفترداری ) نمودن و همچنین ثبتهای تعدیلی ( اصلاحی ) و در نهایت دستیابی به صورتهای مالی در طول یک چرخه کامل است.
مراحل چرخه حسابداری بشرح ذیل میباشند.
 1 )  تجزیه و تحلیل معاملات ( رویدادهای تجاری ) و عملیات تجاری :
معاملات و مراودات مالی واحد تجاری نقطه شروع چرخه حسابداری است. مهمترین ویژگی این معاملات این است که اولا مربوط به رویدادهای تجاری همان واحد تجاری باشد و ثانیا جنبه پولی داشته باشد معاملات ممکن است شامل بازپرداخت بدهی، هر خرید یا خرید دارایی، درآمد فروش یا هر هزینه ای باشد.
2 ) ثبت معاملات و عملیات مالی در دفتر روزنامه ( ورود اولیه اطلاعات به نظام حسابداری )  ( صدور اسناد حسابداری ) :
معاملات تجاری ابتدا و بر اساس معادله بنیادین حسابداری تجزیه و تحلیل شده و پس از انجام محاسبات و تجزیه و تحلیل لازم ( تعیین طرف بدهکار و طرف بستانکار ) نسبت به ثبت های روزنامه آنها اقدام میشود.
لازم به ذکر است که در این مرحله در فضای واقعی عملیاتی ابتدا سند حسابداری صادر میشود و سپس اسناد حسابداری بر اساس نظم و ترتیب خاصی در دفتری بنام دفتر روزنامه ثبت میشود.

3 ) انتقال ثبت های روزنامه به دفتر کل :
برای هر یک از سرفصل های حسابی که در دفتر روزنامه ثبت شده است در دفتری بنام دفتر کل حسابی وجود دارد که یکایک حسابهای ثبت شده در دفتر روزنامه بر اساس نظم و ترتیب خاصی به حساب اختصاصی خود انتقال پیدا میکند.

4 ) تهیه ترازآزمایشی :
تراز آزمایشی کاربرگی است که در یک زمان خاص مثلا پایان ماه ، نیمه ماه ، پایان هفته ، پایان روز و ..... ( محدودیت زمانی برای تهیه آن اهمیت ندارد و صرفا اصلی ترین شرط این است که در محدوده بازه زمانی یک دوره مالی خاص باشد ) کلیه مانده های حسابهای مندرج در دفتر کل ( مانده ابتدای دوره +- اقلام مندرج در ستون بدهکار +-اقلام مندرج در ستون بستانکار ) بصورت فهرست وار تهیه میشود.
هدف اصلی از تهیه ترازآزمایشی این است که بتوان گردش حسابهای واحد تجاری که حاصل از مرودات مالی آن میباشد در یک مقطع زمانی خاص تماما قابل روئیت باشد.
مهمترین خروجی سیستم ترازآزمایشی اصطلاحا بالانس بودن حسابها ( تعادل طرف مانده های بدهکار و بستانکار ) میباشد. بعبارتی تراز آزمایشی در درجه اول به حسابدار این اطمینان را میدهد که معادله بنیادین حسابداری صرفا از نظر عملیات جبری ( ریاضی ) صحیح میباشد.
منتهی تاکید میگردد کارکردهای ترازآزمایشی خیلی فراتر از این موضوع است که جای تشریح آن در این مقاله مناسب بنظر نمیرسد.

5  ) اصلاح و تعدیل حسابهای دفتر کل ( ثبت اصلاحات حسابداری در دفتر روزنامه و انتقال مجدد ثبتهای اصلاحی به دفتر کل ) با استفاده از تهیه کاربرگ حسابداری :
کاربرگ حسابداری در واقع مرحله پیش تولید صورتهای مالی است. هدف از تهیه این کاربرگ این است که حسابدار پس از انجام تعدیلات حسابداری ( اسناد حسابداری اصلاحی ) نسبت به تعیین عملکرد سود و ( زیان ) اقدام نموده و سپس مکانیزم مرتبط نمودن حسابهای موقت به حسابهای دائمی را اجرا نماید.
در واقع تهیه کاربرگ حسابداری می تواند سرعت و دقت تهیه صورتهای مالی واحد تجاری را بشدت افزایش داده و این امر مهم را تسریع بخشد.

6 ) تهیه صورت سود و ( زیان )
در این مرحله از مانده های تعدیل ( اصلاح ) شده حسابها در کاربرگ حسابداری جهت تهیه صورت سود و ( زیان ) استفاده میشود. 
معادله اصلی بدین ترتیب است :

                                                                                فروش خالص - بهای تمام شده کالای فروش رفته = سود ( زیان ) ناخالص
                                          سود ( زیان ) ناخالص +- خالص هزینه ها ی عملیاتی و درآمدهای غیر عملیاتی = سود ( زیان ) خالص قبل از کسر مالیات

7 ) بستن حسابهای موقت ( ثبت در دفتر روزنامه و انتقال ثبت ها به دفتر کل ) :
تمامی حسابهای به اصطلاح موقت ( سود و زیانی ) طی یک فرآیند منظم به حسابی تحت عنوان حساب عملکرد سود ( زیان ) بسته ( انتقال ) میشوند.و در نهایت حساب عملکرد سود ( زیان ) در انتها دارای یک مانده نهایی است. مانده بدهکار بمعنای زیان و مانده بستانکار بمعنای سود می باشد.
حساب عملکرد سود ( زیان ) پل ارتباطی حسابهای موقت به حسابهای دائمی است.

8 ) تهیه ترازآزمایشی اختتامیه :
اکنون پس از طی مراحل فوق الذکر حسابهایی در دفتر کل وجود دارند که دارای مانده هستند. حسابهایی مدنظر هستند که پس از طی مرحله 7 همانطور بشکل اولیه قبل از طی نمودن مرحله 7 وجود دارند. این حسابها به اصطلاح همان حسابهای دائمی ( ترازنامه ای ) هستند که صرفنظر از داشتن مانده یا نداشتن مانده باید مجددا برای آنها ترازآزمایشی همانند فرآیند مرحله 4 اقدام نمود.
حسابهای دائمی بمانند مرحله 7 یعنی بستن حسابهای موقت آنها نیز باید بسته شوند. حسابی که از آن برای بستن حسابهای دائمی میتوان استفاده نمود حسابی است تحت عنوان حساب تراز اختتامیه.
توجه داشته باشید در فرآیند شروع دوباره عملیات حسابداری حسابهای دائمی از حسابی تحت عنوان حساب تراز افتتاحیه ایجاد میگردند.
9 ) تهیه ترازنامه و صورت گردش وجوه نقد :
در این مرحله و بر اساس عملیات مرحله 8 می توان دو صورت مالی مهم ترازنامه و صورت گردش وجوه نقد را تهیه نمود.
توجه داشته باشید هر یک از فرآیندهای 9 گانه فوق الذکر بقدری گسترده و وسیع میباشند که برای هر یک از آنها هزاران سطر مطلب میتوان نوشت.منتهی هدف این مقاله فقط خیلی گذرا اشاره نمودن به تیترهای چرخه عملیات حسابداری بود.

موسسه حسابداری افشار محاسب البرز مجری انواع خدمات حسابداری در کرج
چرخه حسابداری چیست ؟
موسسه حسابداری افشار محاسب البرز ارائه کننده بهترین خدمات حسابداری در کرج ، امور مالیاتی در کرج ، حسابرسی در کرج و خدمات آموزش حسابداری در کرج دارای اعتبار حرفه ای بالا در میان تمامی موسسات حسابداری کرج ، موسسات حسابرسی کرج و شرکتهای حسابداری کرج

  •  
    استان البرز-شهر کرج-خیابان طالقانی جنوبی- ابتدای لاله9 - ساختمان کاشانی-طبقه6-واحد17
  •  
    026-32755590
  •  
    09127691518
  •  
    026-32755590
  •  
QR-Code dieser Seite

امروز 80

دیروز 134

هفته 616

ماه 6510

کل 381690

4 میهمان و 0 عضو آنلاین

© 2020 افشار محاسب . کلیه حقوق این سایت محفوظ است.طراحی سایت توسط آرمان وب

بالا
?